وبلاگ محمد حسن زاده (1)

این وبلاگ صرفاً جهت کمک به دوستان و همکاران و دانشجویان طراحی شده است .

وبلاگ محمد حسن زاده (1)

این وبلاگ صرفاً جهت کمک به دوستان و همکاران و دانشجویان طراحی شده است .

از این‌ که این وبلاگ را انتخاب نمودید بسیار خرسندم. امیدوارم مطالب آن مفید بوده و مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.
محمد حسن‌زاده

آخرین مطالب

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

همچنانکه مستحضرید محتوا و روش تدریس آموزش قرآن دوره ابتدایی چند سالی است که با تغییراتی همراه شده است و آموزگاران عزیز با شرکت در دوره های ضمن خدمت با آنها آشنا شده‌اند ولی گاهاً در بازدیدها و گفتگوهایی که با بسیاری از همکاران خصوصآً همکارانی که این دوره ها را ندیده اند صورت گرفته، اشکالاتی مشاهده گردیده است که در این مجال مختصری به آن خواهم پرداخت؛

1- در برنامه درسی هفتگی، آموزش قرآن باید در زنگ اول یا دوم گنجانیده شود. که متأسفانه گاهاً رعایت نشده است.

2- در پایه سوم بعد از پایان فصل اول (نیمه دوم آبان‌ماه) در برنامه هفتگی ساعت آموزش قرآن از 3 ساعت در هفته به هر روز 1 ساعت آموزش به مدت 33 روز پیاپی تغییرمی‌یابد.(زنگ اول یا دوم) و پس از اتمام آن به هفته‌ای یک روز کامل و دو روز دیگر به مدت 10 تا 15 دقیقه در زنگ اول تغییر می‌یابد.

3- در  پایه‌های اول و دوم و سوم استفاده از لوحه آموزشی لازم است و عدم استفاده از آن موجب ناکارآمدی روش جدید آموزش قرآن می‌شود. که متأسفانه مشاهده شده علیرغم تهیه لوحه در مدارس، توسط برخی از همکاران مورد بی مهری قرار می گیرد و فقط به عنوان دکور و چیزی اضافه روی کمد کلاس گذاشته شده و یا گوشه ای از کلاس افتاده است. همچنین در صورت لزوم پایه های بالاتر هم می توانند برای رفع اشکال و آموزش بهتر از لوحه پایه های اول تا سوم استفاده کنند و یا عبارت را روی تابلو نوشته و با روش اشاره ابهام و اشکال را رفع کنند.

4- در روش جدید آموزش قرآن بیشتر سعی شده است از حس بینایی و روش اشاره مخصوصاً در سه پایه اول استفاده شود اما متأسفانه بسیاری از عزیزان با این روش آشنایی لازم را نداشته و یا به صورت ناقص و اشتباه اجرا می کنند.

5- مثل سنوات قبل معلمین گرامی به جای فعال نگه داشتن دانش آموزان و استفاده از آنها در جریان تدریس ، خود شخصاً اشکالات دانش‌آموزان را برطرف می‌کنند و آموزگار محترم خود متن و عبارت را قرائت کرده و دانش‌آموزان به دنبال وی تکرار می کنند که بیشتر به حفظ طوطی وار می‌انجامد.

6- بسیاری از همکاران ادعا می‌کنند که حجم محتوای آموزشی قرآن زیاد است و از توان دانش‌آموزان خارج است در حالی که اگر با هدف این کار آشنا باشند هرگز چنین ادعایی نمی‌کنند چرا که هدف یادگیری است نه حفظ طوطی وار. ضمناً لازم نیست که همه دانش‌آموزان تمام متن درس را بخوانند بلکه حجم های زیاد چشم‌هایشان را با عبارات و کلمات جدید آشنا می‌کند و در هنگام قرائت قرآن کامل هرجایی را که بخواهند می‌توانند بخوانند.

7- مشکل دیگر این است که همکاران از دانش‌آموزان می‌خواهند که با سرعت و حالت روان خوانی درس‌ها را بخوانند در حالی که باید بدانیم دانش‌آموزان دوره ابتدایی مانند ماشین صفر کیلومتر هستند که باید در ابتدا با آرامش و تأنی یادبگیرند و بخوانند تا خوب آب بندی شوند. پس بهتر است ابتدا بخش‌بخش کار شود و در صورتی که مهارت پیدا کردند شمرده خوانی و در نهایت روان‌خوانی کار شود و در مواردی که پیشرفت بعضی از دانش‌آموزان بیشتر است می‌توان برای تشویق دیگر دانش‌آموزان از صوت و مهارت ایشان استفاده کرد.

8- پایه سوم نیاز چندانی به نوار صوتی ندارد و چون بیشتر آموزش مهارت روخوانی مد نظر است استفاده از لوحه بیشتر توصیه می‌شود مگر در مواردی که برای ایجاد انگیزه و نشاط کلاس و یا در فصل اول از آن استفاده نمود.

9- معمولاً در ابتدای هرکتابی مطلبی تحت عنوان سخنی با آموزگار وجود دارد که چکیده‌ای از نحوه آموزش آن کتاب را شامل می شود. آموزگاران عزیز لازم است که حداقل یک بار آن را مطالعه نمایند و مطابق آن عمل کنند. در کتب قرآن دوره ابتدایی هم مطالعه این مطلب (سخنی با آموزگار) توصیه می شود.

در پایان آرزوی توفیق برای کلیه خادمان قرآن کریم را آرزومندم و امیدوارم قرآن چراغ هدایتی برای زندگی همه ما باشد. آمین

ضمناً محتوای پاورپوینت تهیه و تدریس شده توسط اینجانب برای استفاده آموزگاران عزیز در زیر گنجانیده شده است . انشاءالله مفید باشد.

لوحه قرآن سوم ابتدایی                                          پاورپوینت آموزشی قرآن سوم ابتدایی

          دریافت فایل ارتقا یافته پاورپوینت آموزشی قرآن ابتدایی

 بنده را با نظرات ارزنده خود راهنمایی فرمایید.

              

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۸ ، ۱۴:۵۰
محمد حسن زاده

شناسنامه ی قرآن

نام: قرآن، قرآن یک کلمه ی عبری است اسم اصلی قرآن فرقان می باشد

لقب قرآن: مجید

زبان قرآن:عربی

زمان نزول: ماه رمضان , شب قدر

محل نزول: مکه مکرمه, غار حرا

فرستنده: الله جل جلاله

ملکه وحی: حضرت جبرئیل

گیرنده: حضرت محمد 

تعدادوحی:۲۴۰۰۰ مرتبه

مدت نزول:۲۳ سال

اولین آیه: إقرا باسم ربک الذی خلق

اولین سوره: العلق

آخرین سوره: النصر

آخرین آیه: الیوم اکملت لکم دینکم

تعدادجزء:۳۰ جزء

تعداد سوره:۱۱۴ سوره

با عظمت ترین آیه: آیت الکرسی

طولانیترین سوره: سوره بقره

کوتاه ترین سوره: سوره کوثر

بزرگترین آیه: آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره

کوچکترین آیه: کلمه (طه) از سوره بیستم

تعداد سوره های مکی: ۸۲ سوره

تعداد سوره های مدنی: ۲۰ سوره

تعداد سوره های مکی و مدنی: ۱۲ سوره

سوره نصف قرآن: سوره کهف

مادر قرآن: فاتحه

قلب قرآن: یس

عروس قرآن: سوره ی الرحمن

سوره ای که دو بسم الله دارد: نمل

سوره ای که بسم الله ندارد: توبه

تعداد حزب: ۱۲۰ حزب

سوره ای که در تمام آیات اسم الله دارد: مجادله

تعدا آیات: ۶۲۳۶ آیه

تعداد کلمات: ۷۷۴۳۹ کلمه 

تعداد حروف کل قرآن: ۳۳۰۷۳۳ حروف

تعداد نقطه ها: ۱۰۵۶۸۴نقطه

قرآن به سه قسمت تقسیم شده: وحدانیت خدا ، قصص ، احکام

سوره ای که سه بار خواندن آن حکم ختم قرآن را دارد: سوره ی اخلاص

و …

————————————

«« تـــــــوجه »»

در زمان نزول قرآن چرتکه هم وجود نداشته، چه رسد به ماشین حساب , کامپیوتر , ماهواره , تلسکوب , وسیله پرواز و زیردریایی , اسکنر 

و,,,

—————————————————–

 واقعیات شگفت‌انگیز در مورد قرآن

برابری مرد با زن: 

واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود ۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال است، یعنی ۲۴=۲۴ 

برابری در قرآن در همه مسائل دیده میشود:

دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵

ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸ 

زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵ 

سود ۵۰ / زیان ۵۰ 

ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰ 

ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱ 

مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵ 

صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣ 

فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧ 

مسلمین ۴١ / جهاد ۴١ 

طلا ۸ / زندگی راحت ٨ 

جادو ۶٠ / فتنه ۶٠ 

زکات ٣٢ / برکت ٣٢ 

ذهن ۴٩ / نور ۴٩ 

زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵ 

آرزو ٨ / ترس ٨ 

آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨

سختی ١١۴ / صبر١١۴ 

محمد (صلوات الله علیه) ۴ / شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص) ۴ 

* همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم. 

نماز ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵ 

دریا ٣٢، زمین (خشکی) ١٣ — دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ — دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ — 

خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳ — دریا + خشکی = % ۰۰/۱۰۰ 

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است. 

آیا همه اینها اتفاقی است؟؟؟

 

اتفاقی است؟

تا اینجا کافی نبود؟؟؟ قانع نشدید؟

از سوره قمر تا آخر قرآن ۱۳۸۹ آیه وجود دارد . و سال ۱۳۸۹ قمری برابر ۱۹۶۹ میلادی است که تاریخ فتح ماه توسط بشر است.

همچنین درسوره ۱۹ (مریم) آیه ۵۷ در ذکر ماجرای ادریس نبی (علیه السلام)می فرماید:

و رفعناه مکانا علیا : و [ما] او را به مقامى بلند ارتقا دادیم.

۱۹۵۷ تاریخ تسخیر فضا توسط انسان است. فضاپیمای اسپوتنیک روس در ۴ اکتبر این سال به خارج از جو پرتاب شد. 

در تمام حیوانات، تعداد کروموزومهای حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختار کروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است زیرا زنبور ماده ۱۶ جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر ۱۶ تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل(نحل) نام گذاری شده است.

همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر(الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است. 

ان انکر الاصوات لصوت الحمیر(لقمان) و, مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا (جمعه)

این حیوان ۳۱ جفت کروموزوم یعنی: ۶۲ کروموزوم دارد و این دو سوره سوره های ۳۱ و ۶۲ قرآن هستند.

یک پژوهشگر هلندی غیر مسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داد و به این نتیجه رسید که ذکرکلمه ی جلاله الله و تکرار آن ونیز صدای این لفظ، موجب آرامش روحی می شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می کند. این پژوهشگر در این باره می گوید: پس از انجام تحقیقاتی سه ساله که بر روی تعداد زیادی مسلمان که قرآن می خوانند و یا کلمه الله را می شنوند، به این نتیجه رسیدم که ذکر کلمه ی جلاله ی الله و تکرار آن و حتی شنیدن آن، موجب آرامش روحی می شود واسترس و نگرانی را ازبدن انسان دور می کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می دهد. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۸ ، ۲۳:۳۳
محمد حسن زاده

همکاران گرامی با استفاده از چارچوب و فرم پیشنهادی زیر می توانید نسبت به ساخت آزمون عملکردی اقدام فرمایید.

دریافت فایل ساخت آزمون عملکردی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۸ ، ۲۱:۴۵
محمد حسن زاده
۱. مشاهده ی مستقیم

 

۲. مشاهده ی ایستا

۳.مشاهده ی غیرمستقیم

۴. مشاهده ی تلفیقی

۱) مشاهده ی مستقیم : در این نوع مشاهده که یکی از مهمترین نوع از انواع مشاهده است معلم با

حضور در میان دانش اموزان و با استفاده از حواس خود و ابزارهای مناسب به مشاهده رفتارهای دانش

آموزان ، متناسب با اهداف و انتظارات معین شده می پردازد . سپس هنگام و بعد از مشاهده ی

مستقیم خود ، به کمک تمامی حس های تجربه شده مشاهده ی خود را مستند می نماید . در این

روش معلم در میان و کنار بچه هاست ، با آن ها در تعامل است ، اجازه می دهد رفتار های آن ها در یک

فضای طبیعی پدیداری و پیدایی کنند ، و  هیچ گونه تغییری در شرایط طبیعی موجود اعمال نمی نماید .

مثلا با ارائه یک کار گروهی به دانش آموزان با هدفی روشن و تعریف شده هنگامی که آن ها در حال

فعالیت ها ی گروهی و تعامل با یک دیگر می باشند ،او با دیدی محققانه و مشاهده گرانه رفتارهای

خاصی از ان ها را که در نظر دارد رصد می نماید ،ثبت می کند ، رهنمودها و بازخورد ها ی آنی و فرایندی

خود را نیز به  شکل شفاهی ( کلامی ) به منظور بهبود یادگیری و عملکرد آنها ارائه می نماید تا دانش

آموزان نسبت به وضعیت یادگیری خود ،شناخت حاصل نمایند و تلاش و فعالیت های موثر و مناسب تری

را اجرا کنند .    

۲) مشاهده ی ایستا : معلم در این نوع مشاهده در یک مکانی که دانش آموزان را به خوبی می بیند ،

مستقر می شود .یعنی درست موقعیت یک دوربین را پیدا می کند و در این حال پیوسته اطلاعات لازم را

متناسب با هدفی که دنبال می کند ، جمع آوری می نماید . هر چند رهنمود ها و بازخورد ها در این نوع

مشاهده آنی نیست اما تکوینی است ، به این معنا که معلم با تفسیر و تحلیل مشاهده های خود،

زمانی که هنوز فرایند آموزش و یادگیری جریان دارد (نه درست همان لحظه و همان زمان ) خطاها و

نارسایی های دانش آموزان را پوشش داده و وضع موجود هر دانش آموز را به سوی وضعیت مطلوب

هدایت خواهد نمود . به عنوان نمونه زمانی که دانش آموزان در زنگ ورزش با مربی ورزش مشغول

فعالیت هستند یا در حال اجرای مراسم صبح گاه یا ظهر گاه می باشند یا در داخل حیاط مدرسه در زنگ

استراحت قرار دارند یا ... او پشت پنجره یا هر مکان دیگری که دانش آموزان از حضور او اطلاعی ندارند ،

قرار گرفته و مشاهده های هدفمند خود را اجرا و اطلاعات لازم را جمع آوری می نماید و بعد آگاهانه و با

برنامه ریزی ترتیبی اتخاذ می نماید تا دانش آموزان ضعف های رفتاری و عملکردی خود را جبران نمایند ، و

هر جا که احساس کند بخشی از مشکل یا ضعف دانش آموز به او و روش تدریس او برمی گردد با ترمیم 

برنامه ریزی آموزشی و پرورشی خود نسبت به رفع آن ها اقدام خواهد نمود .

۳) مشاهده ی غیر مستقیم : این نوع مشاهده هم در جمع آوری و هم در بررسی و تفسیر اطلاعات

گردآوری شده ،کاربرد دارد .در این شیوه از مشاهده معلم در میان یا نظاره گر رفتار دانش آموزان ، به

مستقیم یا ایستا نبوده و بجای او دوربین عکاسی یا فیلم برداری ، نقش مشاهده گرانه ی معلم را ایفا

می نماید . بعد از ضبط فعالیت های دانش آموز توسط مربی یا والدین یا هر کسی که این مسئولیت را

برعهده دارد ،معلم در فرصتی مناسب با مشاهده ی مستندات لازم اطلاعات هدفمند لازم را ثبت و

سازماندهی می نماید .

به عنوان نمونه وقتی دانش آموزان در فعالیت فوق برنامه یا مسابقات یا اردو ها یا ... شرکت می کنند و

معلم همراه آن ها حضور ندارد ،در این شرایط با بررسی فیلم یا عکس های یا نقل قول های مربیان ،

والدین یا ...با ابزارهای طراحی شده اطلاعات لازم را جمع آوری خواهد نمود .

۴)مشاهده ی تلفیقی : این نوع از مشاهده همانطور که از عنوان آن پیداست ، می تواند تلفیقی از

انواع مشاهده، یعنی مشاهده ی مستقیم ،ایستا و مشاهده ی غیر مستقیم باشد .مشاهده ی

تلفیقی کاربردهای فراوانی دارد و معلم را در گرد آوری مستندات لازم در خصوص رفتار و عملکرد دانش

آموزان یاری می دهد .

 

منبع : سنجش مشاهده ای ( بهمن قره داغی )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۸ ، ۰۵:۲۸
محمد حسن زاده

نام ونام خانوادگی:                               به نام خدا                 فرم رویدادنگاری 

 

 تاریخ ثبت رویداد:                                   محل رویداد: 

شرح رویداد:

تفسیر رویداد:

راهکارها:

موارد قابل پیگیری:

 

لازم به ذکر است که فرم رویدادنگاری برای دانش آموزانی که دارای مشکلات درسی واخلاقی واختلال یادگیری هستند، کاربرد دارد ونیازی به تکمیل آن برای همه نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۸ ، ۰۶:۲۰
محمد حسن زاده

نمونه واقعه نگاری

 

نام و نام خانوادگی دانش آموز: ***          آموزشگاه: ***          پایه: اول ابتدایی

تاریخ واقعه نگاری: 11/9/93        محل واقعه: کلاس درس

الف) شرح واقعه:

 

    علی رضا با اینکه دانش آموز باهوشی است اما در کلاس از هر چیز کوچکی می ترسد، به عنوان مثال امروز دوستش با در آوردن صدا او را می ترساند. ( کلاس درس )

     وقتی به سمت علی رضا می روم و از می خواهم که سوالی را جواب دهد یا کتاب کارش را ببینم، دستش را جلوی صورتش می گیرد و بعد از اینکه مطمئن شد کاری با وی ندارم به سوالم جواب می دهد. ( کلاس درس )

     امروز در زنگ تفریح او را دیدم که با بچه های دیگر همبازی نبود و جلوی پنجره کلاس ایستاده بود. عموما صدای جیغ او را در حیاط مدرسه می توان شنید. ( حیاط مدرسه )

     هنگامی که از وی درخواست می کنم برای جواب دادن سوال جلوی تخته حضور پیدا کند خیلی دیر می آید، همچنین ژست محتاطانه ای به خود می گیرد. ( کلاس درس )

    

ب) تعبیر و تفسیر:

 

     حالات این دانش آموز نشانه ای از ترس، درون گرائی و یا احساس حقارت است. مشکل او ممکن است ریشه خانوادگی داشته و یا مربوط به دوران کودکی وی باشد.

 

ج) پیشنهادات:

 

  • پیشنهاد می شود در اولین فرصت از والدین علی رضا برای حضور در مدرسه دعوت به عمل آید و با آنها صحبت شود تا مشخص گردد که آیا این رفتارها در خانه نیز وجود دارد و در مورد علل رفتار تحقیق شود.
  • با سایر معلمان، معاونین و مربی پرورشی که او را می شناسند، گفتگو شود.
  • مشاوره با علیرضا در خصوص شناخت مشکل او و تلاش در جهت رفع آن؛ مثلا از بین بردن ترس در قالب بازی (از علی رضا می خواهیم که با در آوردن صدا دوستانش را بترساند.)
  • چنانچه با اقدامات انجام شده نتیجه ای گرفته نشد با هماهنگی خانواده نزد مشاور متخصص ارجاع شود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۸ ، ۰۶:۱۵
محمد حسن زاده