طرح ارتقاء قرآن دوره ابتدایی
همچنانکه مستحضرید محتوا و روش تدریس آموزش قرآن دوره ابتدایی چند سالی است که با تغییراتی همراه شده است و آموزگاران عزیز با شرکت در دوره های ضمن خدمت با آنها آشنا شدهاند ولی گاهاً در بازدیدها و گفتگوهایی که با بسیاری از همکاران خصوصآً همکارانی که این دوره ها را ندیده اند صورت گرفته، اشکالاتی مشاهده گردیده است که در این مجال مختصری به آن خواهم پرداخت؛
1- در برنامه درسی هفتگی، آموزش قرآن باید در زنگ اول یا دوم گنجانیده شود. که متأسفانه گاهاً رعایت نشده است.
2- در پایه سوم بعد از پایان فصل اول (نیمه دوم آبانماه) در برنامه هفتگی ساعت آموزش قرآن از 3 ساعت در هفته به هر روز 1 ساعت آموزش به مدت 33 روز پیاپی تغییرمییابد.(زنگ اول یا دوم) و پس از اتمام آن به هفتهای یک روز کامل و دو روز دیگر به مدت 10 تا 15 دقیقه در زنگ اول تغییر مییابد.
3- در پایههای اول و دوم و سوم استفاده از لوحه آموزشی لازم است و عدم استفاده از آن موجب ناکارآمدی روش جدید آموزش قرآن میشود. که متأسفانه مشاهده شده علیرغم تهیه لوحه در مدارس، توسط برخی از همکاران مورد بی مهری قرار می گیرد و فقط به عنوان دکور و چیزی اضافه روی کمد کلاس گذاشته شده و یا گوشه ای از کلاس افتاده است. همچنین در صورت لزوم پایه های بالاتر هم می توانند برای رفع اشکال و آموزش بهتر از لوحه پایه های اول تا سوم استفاده کنند و یا عبارت را روی تابلو نوشته و با روش اشاره ابهام و اشکال را رفع کنند.
4- در روش جدید آموزش قرآن بیشتر سعی شده است از حس بینایی و روش اشاره مخصوصاً در سه پایه اول استفاده شود اما متأسفانه بسیاری از عزیزان با این روش آشنایی لازم را نداشته و یا به صورت ناقص و اشتباه اجرا می کنند.
5- مثل سنوات قبل معلمین گرامی به جای فعال نگه داشتن دانش آموزان و استفاده از آنها در جریان تدریس ، خود شخصاً اشکالات دانشآموزان را برطرف میکنند و آموزگار محترم خود متن و عبارت را قرائت کرده و دانشآموزان به دنبال وی تکرار می کنند که بیشتر به حفظ طوطی وار میانجامد.
6- بسیاری از همکاران ادعا میکنند که حجم محتوای آموزشی قرآن زیاد است و از توان دانشآموزان خارج است در حالی که اگر با هدف این کار آشنا باشند هرگز چنین ادعایی نمیکنند چرا که هدف یادگیری است نه حفظ طوطی وار. ضمناً لازم نیست که همه دانشآموزان تمام متن درس را بخوانند بلکه حجم های زیاد چشمهایشان را با عبارات و کلمات جدید آشنا میکند و در هنگام قرائت قرآن کامل هرجایی را که بخواهند میتوانند بخوانند.
7- مشکل دیگر این است که همکاران از دانشآموزان میخواهند که با سرعت و حالت روان خوانی درسها را بخوانند در حالی که باید بدانیم دانشآموزان دوره ابتدایی مانند ماشین صفر کیلومتر هستند که باید در ابتدا با آرامش و تأنی یادبگیرند و بخوانند تا خوب آب بندی شوند. پس بهتر است ابتدا بخشبخش کار شود و در صورتی که مهارت پیدا کردند شمرده خوانی و در نهایت روانخوانی کار شود و در مواردی که پیشرفت بعضی از دانشآموزان بیشتر است میتوان برای تشویق دیگر دانشآموزان از صوت و مهارت ایشان استفاده کرد.
8- پایه سوم نیاز چندانی به نوار صوتی ندارد و چون بیشتر آموزش مهارت روخوانی مد نظر است استفاده از لوحه بیشتر توصیه میشود مگر در مواردی که برای ایجاد انگیزه و نشاط کلاس و یا در فصل اول از آن استفاده نمود.
9- معمولاً در ابتدای هرکتابی مطلبی تحت عنوان سخنی با آموزگار وجود دارد که چکیدهای از نحوه آموزش آن کتاب را شامل می شود. آموزگاران عزیز لازم است که حداقل یک بار آن را مطالعه نمایند و مطابق آن عمل کنند. در کتب قرآن دوره ابتدایی هم مطالعه این مطلب (سخنی با آموزگار) توصیه می شود.
در پایان آرزوی توفیق برای کلیه خادمان قرآن کریم را آرزومندم و امیدوارم قرآن چراغ هدایتی برای زندگی همه ما باشد. آمین
ضمناً محتوای پاورپوینت تهیه و تدریس شده توسط اینجانب برای استفاده آموزگاران عزیز در زیر گنجانیده شده است . انشاءالله مفید باشد.
لوحه قرآن سوم ابتدایی
پاورپوینت آموزشی قرآن سوم ابتدایی
دریافت فایل ارتقا یافته پاورپوینت آموزشی قرآن ابتدایی
بنده را با نظرات ارزنده خود راهنمایی فرمایید.